fbpx

Games vs films?

Geschreven door
Maxim Vincent

Gepubliceerd
15 april 2020

Topics
Andere

“Games vs films”

Aangezien deze maand de cinema’s gesloten zijn kan ik jullie geen nieuwe filmtip geven, maar dit geeft me wel de kans het te hebben over een ander onderwerp: games, films en alles wat ertussen zit. Deze twee mediums zijn namelijk alsmaar meer naar elkaar toe aan het groeien.
Games waren altijd al interactief, maar de laatste jaren zijn er meer en meer games gemaakt die de speler een filmervaring willen aanbieden. Hierbij worden button mashing en puzzels oplossen vervangen door emotionele cut scenes, soundtracks en andere filmtechnieken zoals belichting en decoupage. Langs de andere kant zie je films en series die normaal passief zijn, steeds interactiever worden. Dit wordt onder andere duidelijk uit het commerciële succes van de Netflix special: “Black Mirror’s: Bandersnatch (2018)”. Een interactieve film waar jij als kijker keuzes maakt en zo de beslissingen van het personage in realtime kan veranderen. Klinkt herkenbaar toch? Inderdaad, want games doen het al 10 jaar.

Enkele voorbeelden van filmische games: Heavy Rain (2010), The Walking Dead (2012), Beyond Two Souls (2013), The Last of Us (2013), Until Dawn (2015), Life Is Strange (2015), What Remains of Edith Finch (2017) en Detroit Become Human (2018). Deze zijn de bekendste, maar zijn er nog veel meer. Misschien heeft het te maken met volwassen worden, maar games als Tekken, Fifa of Need For Speed zeggen me steeds minder na het spelen van bovenstaande games. Zelfs de cut scenes en trailers van het immens populaire Call of Duty zijn filmischer dan ooit geworden. Dit geeft aan dat de trend sterk aan het groeien is.

Bandersnatch is dankzij Netflix op commercieel vlak gezien het bekendste voorbeeld. Hoewel de keuzes die je kan maken en manieren waarop je de keuzes maakt zeer beperkt zijn ten opzichte van games, is dit toch een unieke ervaring. Als gamer ben je gewoon van constant in interactie te zijn en verrast te worden, waardoor de game-ervaring in films volgens mij nog veel verder kan gaan dan dit. Deze achterstand komt niet enkel door technologische beperkingen, maar ook door het feit dat het natuurlijk een “film” blijft. In een game ben je het personage en bestuur je het. In films is het vooral nog kijken en ondergaan wat de makers willen dat je ondergaat zonder daar al te veel van af te wijken.

Games staan volgens mij al een stuk verder in dit groeiproces dan interactieve series en films. Het lijkt beter te lukken om filmische aspecten toe te voegen aan een game dan andersom. Ze hebben echter wel 1 doel gemeen: je bent als kijker nog meer betrokken in het verhaal. Je bent niet alleen de toeschouwer, jij hebt de touwtjes in handen! En op vlak van emotionele ervaring en storytelling is dit voor elke creator een droom.

Bij games heeft het enkele jaren geduurd vooraleer ze filmischer werden. De bekendste games komen van Quantic Dream, een game studio uit Frankrijk. De oprichter en schrijver is David Cage. Hun eerste hit kwam er met “Heavy Rain (2010)”. Het spel gaat over de “Origami Killer”, een seriemoordenaar die een Amerikaans stadje teistert. Het personage waarmee je speelt is een vader van wie zijn dochter is gekidnapt. In deze game zijn veel elementen en technieken uit de filmwereld overgenomen. Men maakt gebruik van motion capture technologie, filmische soundtrack, cinematische belichting, decoupage en heel belangrijk: een goed scenario. De game werd goed onthaald en Sony vroeg al snel om een nieuwe game: “Beyond Two Souls”. De makers gingen nog een stap verder om het filmische aspect te versterken door met A-list acteurs te werken. Ellen Page en Willem Dafoe zijn de 2 hoofdpersonages in de game. Daarnaast zal Quantic Dream binnenkort ook “The Dark Sorcerer” releasen. Deze game kreeg zelfs al een vertoning (een tech demo) op het Tribeca film festival in 2013.

Terwijl Quantic Dream zulke games blijft ontwikkelen zijn er ook andere studio’s bijgekomen waaronder Supermassive Games”. Zij hebben met “Until Dawn” een survival horror game gemaakt dat je kunt vergelijken met de film “The Cabin In The Woods”. Een echte aanrader voor mensen die van dit genre houden. “Life Is Strange” is dan weer een serie van een andere developer: DONTNOD ENTERTAINMENT. Life is Strange 1 en 2 zijn allebei een coming of age story waar jij als speler keuzes maakt die het leven van de personages sterk zullen beïnvloeden. Tot op vandaag de dag is Life is Strange volgens mij het spel waar de keuzes het meeste impact hebben op de verloop van het verhaal.
Om het nog kort te hebben over “Rockstar” de makers “Grand Theft Auto” en “Red Dead Redemption”. Deze games zitten een beetje tussen een klassieke game en een heel filmische game. Ook hier gebruiken ze de eerder vermelde technieken van hierboven, gemengd met de klassieke gameplay.
Zo zie je maar dat beide industries elkaar op sommige vlakken beginnen te kruisen.

Natuurlijk zijn deze filmische games niet voor iedereen weggelegd en krijgen ze veel negatieve commentaar van hardcore gamers. Het is en blijft dan ook een heel andere ervaring dan een klassieke game. Als deze trend zich verder zet en verder commercialiseert is het niet uitgesloten dat we het binnenkort gewoon als een derde medium beschouwen, naast de films en de games: een fusie van games en films.

Als je ondertussen zin hebt om één van de bovenstaande games uit te proberen, kan ik je volgende volgorde aanraden:
The Last of Us (PS4)
Life is Strange 2 (PS4, XBOX ONE, PC)
Until Dawn (PS4)
What Remains of Edith Finch (PS4, XBOX ONE, PC, Nintendo)
Detroit Become Human (PS4, PC)
Beyond Two Souls (PS4, PS3, PC)
Heavy Rain (PS4, PS3, PC)
Telltale: The Walking Dead (PS4, XBOX ONE, PC, Nintendo)

In de volgende blog zal dieper ingegaan worden op andere interactieve films en zal ik hierover mijn persoonlijke ervaringen delen. Daarnaast zal deze blog in mei aangevuld worden met een podcast waarin we praten met een VFX’er en fervent gamer. Hierin zullen we ook enkele verfilmingen van games bespreken.
Later zal het ook nog gaan over virtual reality; kan VR het volgende middel zijn om je nog dieper en meer te betrekken in het verhaal? Much more to come, dus hou onze website zeker in de gaten en ontdek het volgende maand!

PS
De interessantste console lijkt me de PS4. Hiermee ga je zowat alle games kunnen spelen.