Geschreven door
Wannes De Houwer
Gepubliceerd
23 Februari 2023
Topics
Blog
Superbowl Commercials
Geschreven door
Wannes De Houwer
Gepubliceerd
23 Februari 2023
Topics
Blog
Twee weken geleden was het weer zo ver, het sport event van het jaar in de USA, namelijk de Super Bowl. Wij zaten vol spanning te kijken, maar nee niet voor de sport…
Wel voor de beste reclamevideo’s die dan uitgezonden worden. Van enorm grappige tot zeer droevige commercials, ze passeren er allemaal. Nadat we ze allemaal bekeken en bestudeerd hebben zijn er een paar zaken blijven hangen.
Er passeren talloze commercials tijdens heel de Super Bowl. Sommigen zijn zeer komisch anderen zijn dan weer dramatisch of medelevend. Maar dan heb je er natuurlijk ook van “OMG, wat heb ik nu juist gezien?”.
In een ondervraging tijdens de Super Bowl 2022 bleek dat 41% van de kijkers puur en alleen de Super Bowl uitzending bekijkt voor de commercials.
Wij zijn terug in de Super Bowl commercial archieven gaan kijken en hebben de key ingredients bestudeerd die elk jaar terugkomen.
Half Hollywood passeerde door de jaren heen in Super Bowl commercials. Zowel acteurs, muzikanten, influencers enz. Hoe bekender hoe beter. Bekende personen stralen een bepaalde vertrouwdheid uit. Dit komt omdat kijkers bekende mensen als betrouwbaar zien, of zelfs een autoriteit op bepaalde gebieden. Dus als een merk bekende personen gebruikt in hun campagne dan kan dit bijdragen aan je geloofwaardigheid en vertrouwen in je merk.
Denk maar aan wat er met FTX is gebeurd, grote bekendheden gaven hun ‘word of approval’ en mensen volgden hen blindelings. En achteraf bleek het een lege doos te zijn.
Bekende gezichten onderscheiden je van andere advertenties en zorgen er dan ook voor dat deze beter onthouden worden, en ‘top of mind’ blijven bij mensen is toch wat elk merk wilt?
Een goed voorbeeld hiervan dit jaar was de commercial van T-mobile met daarin niemand minder dan John Travolta. In de commercial wordt een parodie gemaakt op de film Grease waarin Travolta mee de hoofdrol speelde. De commercial is op 14 dagen tijd alleen al op Youtube meer dan 56 miljoen keer bekeken. En vergeet dan niet de 113 miljoen mensen die live de Super Bowl uitzending bekeken. Bekijk hieronder de commercial.
Jawel humor, mensen lachen graag, hoe grappiger hoe beter. Elk jaar zijn meer dan 90% van de commercials tijdens de Super Bowl gericht op humor. Wanneer we lachen, produceren we endorfines en dopamine die ons gelukkig maakt en ontspannen laat voelen.
Dit wil een merk natuurlijk associëren met zichzelf, omdat het de kans vergroot dat mensen aan je merk blijven denken. Het vergroot de kans dus dat mensen die je merk zien staan in de winkel dit door de positieve herinnering ook echt kopen.
Daarnaast bereik je online ook meer engagement. Mensen praten, liken, reageren en gaan de commercials ook delen op sociale media waardoor de commercial nog meer bekeken wordt.
Dit jaar viel bij ons de grappige commercial van GM & Netflix op. Omdat GM & Netflix vanaf nu meer elektrische wagens in Netflix series en films gaan promoten, maakten ze een leuke commercial. In de commercial zien we Will Ferrell die doorheen verschillende Netflix reeksen gaat en het heeft over hoe ze meer elektrische wagens van GM in de series gaan steken. Bekijk hieronder zeker de commercial.
Wat we ook elk jaar zien terugkomen is het gebruik van dieren in Super Bowl commercials. We hebben het hier dan vooral over huisdieren, denk maar aan de klassieke hond en kat.
Deze commercials werken zo goed omdat ze de aandacht van de kijkers trekken en omdat ze een emotionele reactie opwekken. Dieren hebben een universele aantrekkingskracht op mensen, ongeacht leeftijd, geslacht,… mensen houden nu eenmaal van dieren, we vinden ze schattig, grappig en fascinerend om naar te kijken.
Een hond die de hoofdrol speelt in een commercial wordt als oprecht en authentiek beschouwd. We associëren het vaker met eigenschappen zoals loyaliteit, vriendelijkheid en speelsheid. Ze staan dan ook niet voor niets bekend als de beste vrienden van de mens. Honden zijn ook enorm expressief en ze kunnen zelfs menselijke emoties weergeven zoals liefde, vreugde, verdriet en zelfs angst. Met al deze eigenschappen betrek je je publiek nog meer en wek je de emoties op die je wenst.
Tijdens deze editie van de Super Bowl sprong de commercial van Amazon er voor ons echt wel tussen uit. Hierin zien we de hond genaamd Sawyer die na de lock downs overdag terug alleen thuiszit zonder enig menselijk gezelschap. Bekijk hieronder de commercial.
Met deze key ingredients maak je dus een winnende Super Bowl commercial. Maar deze onderdelen zijn natuurlijk niet enkel bruikbaar om een Super Bowl commercial te maken. Ze zijn ook perfect om in elke reclamecampagne in België toe te passen. Ben je zelf benieuwd hoe je voor je bedrijf een goede commercial kan maken? Contacteer ons en dan zien we hoe we elkaar kunnen helpen!