fbpx

Waarom hebben wij een podcast?

Geschreven door
Maxim Vincent

Gepubliceerd
24 juni 2020

Topics
Andere

Ze zijn tegenwoordig overal te vinden: podcasts. En met een goede reden want ze vergroten zowel je brand awareness als je veld van expertise. Podcasts moeten vooral een toegevoegde waarde creëren voor je luisteraar. Het mag dus geen reclamespot worden voor je eigen product, dienst of bedrijf want dan haken luisteraars af. Het is dus belangrijk dat je een podcast start met de juiste intenties!

En met de juiste intenties zijn we bij Western Spaghetti’s vorig jaar ook gestart met een podcast. De missie van de WS podcast is een uitlaatklep te zijn voor mensen die in de audiovisuele sector werken. We willen weten wat onze gasten drijft en hen een platform geven om over hun passie te vertellen. Dit kan dus heel interessant zijn voor andere mensen die in onze sector werken of toekomstige jongeren die iets in de audiovisuele sector willen gaan doen. Daarnaast leren luisteraars Western Spaghetti’s en onze projecten kennen waar we aan werken of gewerkt hebben. Ik zie het dus als een win-win.

Om de podcast geschiedenis kort te schetsen: Het was Apple dat in 2005 “podcasting” toevoegde aan Itunes en zo geleidelijk aan een mainstream medium werd. Vervolgens werd podcasting snel opgepikt door content creators als Ricky Gervais. In 2006 maakte de populaire “The Ricky Gervais Show” de overstap van een radioshow naar een podcast. Zoals vaak voorvalt zijn de USA en de UK enkele jaren voor op de rest van EU en zeker op België. De eerste podcast waar ik zelf naar luisterde was “Mosselen om half twee” van stand-up comedian Xander De Rycke die uitkwam in 2011. Nu zijn we 2020 en hebben de meeste kranten, radio zenders, agencies, etc ook een podcast. Origineel is het dus al lang niet meer, maar effectief nog wel!

Hoeveel kost een podcast? Een vraag die je jezelf moet stellen is: Wil ik een podcast met enkel audio of ook video? Dit zal een invloed hebben op het kostenplaatje. Als je zelf nog nooit met video hebt gewerkt raad ik aan om te starten met enkel audio. Audio blijft het belangrijkste deel. Met een budget van 450 euro kan je een deftige podcast opnemen met 1 host en 1 gast. Als je meerdere gasten hebt, dan heb je meer micro’s en XLR ingangen nodig en zal de prijs natuurlijk stijgen! Hier volgt een oplijsting van de essentials.
– Zoom H5 (opname apparaat).
– 2 condensator microfoons.
– 2 koptelefoons.
– 2 statieven voor de microfoons.
– 2 XLR kabels om de microfoons met de zoom te verbinden.
– Een computer (die heb je al) met software om de audio opname te bewerken.

Wanneer video erbij komt dan spreken we over een hele andere prijsklasse en ook meer technische know-how. Je hebt minstens 1 en eigenlijk liefst 2 camera’s nodig zodat je in montage kan afwisselen tussen de host en de gast. Enkele lampen om de host en je gast mooi uit te lichten. En natuurlijk een mooie ruimte om de podcast in op te nemen! Reken bovenop de 450 euro nog eens 1000 euro voor extra materiaal en dan komen we op 1450 euro.
– 2 camera’s (laten we smartphones van hetzelfde model gebruiken om de kost te drukken).
– 2 statieven voor je smartphone.
– 4 lampen.
– Een computer waarop je kan monteren (geen laptop van 10 jaar oud dus)!
– 1 assistent die ervoor zorgt dat alle camera’s blijven lopen, de kadrage ok is en de lampen mooi gericht staan op de host en je gast.

Met deze samenstelling kan je een basic podcast opnemen. Let op dat je voor een stille ruimte kiest met zo weinig mogelijk vlakke en harde muren. Je opnames zullen anders heel schel en hol klinken. Je zal ook moeten denken aan artwork, een intro & outro, een naam en een plek om je podcast op te hosten. Anchor is een gratis host die goed werkt. Ondertussen is Anchor opgekocht door Spotify, die de podcast wereld volledig aan het overnemen is van Apple en YouTube.

Moet ik mijn podcast promoten? Zonder je podcast te promoten zal het een podcast blijven die enkel je vrienden, collega’s en familie gaan beluisteren. Dit is al een start, maar vraag aan al deze mensen om je podcast te delen en zo ga je een groter publiek bereiken. Probeer ook budget los te krijgen om je podcast te promoten op Instagram, Facebook of LinkedIn. Als je podcast inhoudelijk en technisch ok is en je blijft gedisciplineerd posten op hetzelfde tijdstip en kanaal dan zal je merken dat je engagement zal stijgen. Het is niet eenvoudig om op te vallen tussen al die grote podcast’ers dus probeer voor een niche onderwerp te kiezen. Hierdoor zullen mensen sneller opnieuw luisteren.

Neem je meteen een heel seizoen op? Bijvoorbeeld 12 afleveringen en zet je die ineens online zoals Netflix series online zet? Of neem je elke maand 1 aflevering op? Bij optie 2 kan je natuurlijk beter inspelen op de actualiteit. Beide opties hebben hun voor en nadelen, maar als je onderwerp niet tijdgebonden is dan raad ik aan om zoveel mogelijk afleveringen in 1 keer op te nemen.

Het belangrijkste om te onthouden is dat de inhoud héél belangrijk is! Als host jezelf blijven en af en toe wat humor toevoegen zorgt voor een persoonlijke toets die luisteraars zullen appreciëren. Een podcast met video is ideaal, maar als de technische know-how of budget er niet is om het netjes te presenteren dan kan je beter voor enkel audio kiezen. Western Spaghetti’s kan jouw bedrijf helpen om een podcast set-up op te stellen en leren om daarna zelfstandig je plan te trekken. Voor meer informatie, contacteer Maxim!