fbpx

Wat is montage?

Geschreven door
Wannes De Houwer

Gepubliceerd
06 oktober 2020

Topics
Technisch

Een regisseur kan het leukste concept bedenken en een cameraman de mooiste beelden maken, maar dit garandeert niet de beste video. Montage, de laatste schakel in het proces, maakt of kraakt het resultaat van je video. Het is meer dan alleen knippen en plakken. Het is een echt creatief proces waarbij verschillende facetten aan te pas komen. De monteur werkt soms alleen, in een team, en bij grotere projecten in het bijzijn van de regisseur. We noemen het dan ook ‘regisseren voor de tweede keer’. Een goede monteur kan van een romantische komedie een echte horror film maken. Of is het dan een slechte monteur? We leggen bondig uit hoe een montage proces verloopt.

Monteren

Vroeger was het monteren van film een fysieke arbeid. Men filmde toen nog op pellicule die achteraf ontwikkeld moest worden. Daarna moest de film gevisioneerd worden en vervolgens moest er letterlijk geknipt en geplakt worden aan een montagetafel. De juiste strips film werden geselecteerd en nadien met een speciaal apparaat gesneden en op het juiste stuk terug aaneen geplakt. Er is dus een switch gebeurd van de werktafel naar de bureau met computer. Vanaf men digitaal is beginnen monteren ging het stukken sneller en efficiënter. Beelden worden van een harde schijf ingeladen in de montagesoftware en we kunnen starten aan de montage.

Eerst worden alle ruwe camerabeelden, audiofragmenten, afbeeldingen enz.. ingeladen. In deze software wordt er een tijdlijn aangemaakt. Deze tijdlijn werkt met een tijdsaanduiding waarin het geïmporteerde materiaal wordt bewerkt. Alles gebeurt nu op je computer, soms zelfs op je smartphone!.
Walter Murch een bekende monteur van onder meer “Apocalypse Now” verkiest nog steeds om rechtstaand te monteren zoals hij vroeger aan de werkbank deed. Hij vindt monteren geen job om te zitten.

Audio

Voor een volledige filmervaring moet er audio zijn. Audio is natuurlijk een breed medium. Het kan om de dialoog gaan, de soundtrack, de voice-over, maar ook geluidseffecten. Denk aan de thriller ‘JAWS’: bekijk deze film zonder geluid en je hebt een totaal andere ervaring. Alle spanning valt weg. Waarvan schrik je bij een horrorfilm het hardst? Van de beelden of van een plotse luide piek in de muziek? Daarom zeggen we: “Video is 50% beeld en 50% audio”.
Met de keuze van een passend muziekje geef je je video meer emotie. In het montageproces van je video is het vinden van de geschikte muziek één van de eerste stappen. De muziek zal mee het tempo bepalen waarop we de beelden cutten. Opzwepende muziek vraagt voor een snelle en dynamische montage waarop er meerdere malen op de beat gecut wordt. Terwijl we bij tragere muziek beelden langer aanhouden en er meer met vertragingen (slowmotion) wordt gewerkt.

Ook geluidseffecten maken een video nog vollediger. Laat je in een bedrijfsvideo een voorbij vliegend vliegtuig zien, laat dan ook op de achtergrond subtiel een vliegtuig horen. Deze kleine effectjes betrekken je kijkers nog meer.

De voice-over is de ideale manier om je beelden auditief mee te geven wat je als kijker te zien krijgt. In de montage krijgt de voice-over vaak de voorrang op het beeld. Eens men weet wat er in de voice-over verteld moet worden kan men er de passende beelden onder plaatsen. Na de volledige montage van je video gebeurt de audio mix. Hierin wordt het volume bepaald per audiofragment. Er wordt dus bepaald welk stukje audio er op elk moment het beste hoorbaar is.

Grading

Om de film er op zijn best te laten uitzien volgt er na het montage proces de kleurcorrectie en de grading. In de kleurcorrectie gaan we eerst alle beelden matchen, hierbij zien we dat de witbalans, het contrast enz.. gelijk is tussen de beelden per sequentie. Nadien gaan we in de grading de beelden een bepaalde look en feel geven door bijvoorbeeld alle donkere delen in beeld een beetje blauw te maken en alle lichte delen een beetje oranje te maken.
Vergeet zeker niet dat kleur belangrijk is. Een mooi gevuld kleurenpallet trekt nu eenmaal het oog van de kijker en dat is natuurlijk het doel van video. Niets is zo saai als een video waar alle kleur uit weg gefilterd is en mensen eruitzien als lijken.

Grafiek

Als we het over grafiek hebben dan spreken we over alle grafische elementen die worden toegevoegd aan de video. Dit kunnen svo’s (naamplaatjes) zijn of kleine geanimeerde figuurtjes die in beeld komen, kaders rond de video, cijfers en statistieken, enz… Grafiek kan dus zowel worden toegevoegd voor esthetische als informatieve doeleinden. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de grafiek is afgestemd met je huisstijl.

Ondertitels

Een zeer belangrijk iets vandaag de dag. Ondertitels zijn in ons digital tijdperk niet meer weg te denken. Mensen kijken meer en meer video op hun smartphone en meestal zelfs zonder geluid. Met ondertitels kan de kijker perfect volgen waarover de video gaat zonder zijn geluid aan te zetten. Waarvoor ze nog het meest gebruikt worden, zijn vertalingen. Bij ondertitels is het belangrijk dat ze duidelijk gecentreerd onderaan in beeld worden geplaatst en niet meer dan 40 karakters per regel bevatten. Meestal kiezen we voor een algemeen duidelijk lettertype in het wit met een kleine fijne zwarte rand errond. Hierdoor zijn de ondertitels leesbaar op zowel lichte als donkere achtergronden.

Conclusie

Bij de montage, wat eigenlijk nog maar een deel is van de hele post-productie komt dus een hoop bij kijken. Het is een soort puzzel van beelden die op verschillende manieren in elkaar passen. Het is de stijl, ervaring en de visie van een monteur die het eindresultaat zal bepalen. Video blijft een subjectief medium! Liggen er beelden die gemonteerd moeten worden? Geef ons een seintje en wij starten graag een gesprek.