fbpx

1

Welke aspect ratio heb jij nodig?

Geschreven door
Wannes De Houwer

Gepubliceerd
11 maart 2020

Topics
Technische blog

Wat is een aspect ratio nu eigenlijk?

Een aspect ratio beschrijft de verhouding tussen de breedte en de hoogte van je beeld. De standaard beeldverhouding vandaag is 16/9 met een resolutie van 1920×1080 pixels (standaard Full HD). Terwijl een resolutie van 1920×817 pixels een aspect ratio van 2,35:1 heeft. Aangezien er zoveel verschillende aspect ratio’s zijn gaan we het in deze blog enkel over de 5 meest relevante verhoudingen hebben, namelijk 1/1, 9/16, 4/3, 16/9 en 2,35:1.

The good old retro 4/3.

4/3 een echte klassieker onder de aspect ratio’s. Deze verhouding is lange tijd de verhouding geweest van de ‘standard definition’ (768x576pixels in EU). Door de 4/3 verhouding is het beeld juist iets breder dan dat het hoog is. Toch is dit format, na de ‘standard definition’ (wat nu voor ons absoluut niet meer de standaard is), in ons digitaal tijdperk terug een hip aspect ratio geworden. We zien dit aspect ratio geregeld voorbijkomen op sociale media. Ook worden er vandaag de dag nog geregeld films of bepaalde commercials opgenomen in 4/3. We kunnen zeggen dat 4/3 tegenwoordig een echt stijlelement is geworden mede door de heropleving van de 80’s en 90’s.

Our beloved 16/9.

Tot op vandaag de dag nog altijd onze standaard aspect ratio. Dit aspect ratio is afkomstig van onze Full HD (1920×1080). Het beeld is dus bijna dubbel zo breed dan dat het hoog is. De overgang van 4/3 naar 16/9 kan ook wiskundig worden verklaard, namelijk (4/3)²=16/9. De aanpassing van 4/3 naar 16/9 kwam voor ons ook veel natuurlijker over aangezien dit aspect ratio veel meer overeenkomt met het menselijk gezichtsveld, wij kijken namelijk ook breder dan dat we in de hoogte zien. Zo goed als alle tv-programma’s worden vandaag de dag opgenomen in 16/9.

The wide, wider, widest, 2,35:1.

Dit aspect ratio is veruit het breedste aspect ratio in deze blog, en misschien zelfs daarbuiten. 2,35:1 wordt ook wel cinemascope genoemd. Hierbij is de breedte meer dan tweemaal zoveel als de hoogte. Dit is het klassieke film aspect ratio. Deze beeldverhouding is ontstaan door het filmen op anamorphische lenzen. Een anamorphische lens projecteert je beeld horizontaal samengeduwd op je sensor of filmnegatief. Tijdens de projectie word je beeld terug horizontaal uitgetrokken, waardoor je met een heel brede aspectratio zit. Tegenwoordig wordt dit ratio ook zonder anamorphische lenzen gebruikt, door in een 16/9 ratio te filmen en deze nadien van boven en van onder bij te snijden waardoor je tot een 2,35:1 verhouding komt.
Door de ruime breedte van het beeld is het ideaal om mooie landschappen in beeld te brengen. Het beeld geeft meer rust weer.

Keep it square, 1/1.

De meeste mensen denken dat deze verhouding een vrij nieuw aspect ratio is in ons digitale tijdperk, maar eigenlijk gaat de 1/1 ratio veel verder terug. Dit ratio komt oorspronkelijk vanuit het medium ‘formaat fotografie’, waarin het 6×6 negatief werd gebruikt. Sinds de komst van Instagram is dit vergeten aspect ratio helemaal terug. Zowel voor foto als film biedt dit verschillende interessante mogelijkheden. Door de vierkante verhouding kan het beeld snel een claustrofobisch en onrustwekkende indruk geven. Denk dus goed na over het soort content dat je kan plaatsen in een 1/1 ratio.

Let’s go ultra digital, 9/16.

Van al deze aspect ratio’s is 9/16 veruit de nieuwste. Op zich kunnen we zeggen dat deze ook weer afstamt van de fotografie door verticaal foto’s te maken, maar toch is dit een speciaal ontworpen ratio voor ons digitale tijdperk. Deze verhouding is ontworpen naar de verhouding van onze smartphones. Als we onze smartphone “recht” vasthouden, ligt deze verticaal in ons hand. Als we zo een video bekijken, bv. in de 16/9 verhouding, dan krijgen we de video maar heel klein te zien met onder en boven de video 2 grote zwarte balken. Met de 9/16 ratio kunnen we het beeld van onze smartphone verticaal volledig vullen. Bij een opname van film in 9/16 moeten we er dus rekening mee houden dat we onze content meer richten op het verticale van het beeld dan op het horizontale. Het opnemen met de camera is op zich ook niet zo moeilijk want we kunnen de camera gewoon 90 graden draaien. Zo toveren we simpelweg een 16/9 beeld in een 9/16 beeld.

The Simpsons vs. Friends.

Beide echte tv-klassiekers. Alle twee de shows werden oorspronkelijk uitgezonden in het 4/3 ratio. Tijdens de overgang naar 16/9 zijn beide shows omgezet van 4/3 naar 16/9, alleen is er bij de ene show beeld bijgekomen terwijl er bij de ander show juist beeld is weggenomen, hoe kan dit? In de tijd van het ontstaan van ‘The Simpsons’ was 4/3 de standaard waardoor ze ‘The Simpsons’ tekenden in de 4/3 verhouding. Om de 4/3 afleveringen om te zetten naar 16/9 moesten ze dus boven en onderaan delen van het beeld weg snijden waardoor het beeld dus breder werd. Op deze manier vallen er dus stukken van de originele beelden weg. Bij Friends verliep dit proces heel anders. Friends werd oorspronkelijk opgenomen op film in het “Academy” formaat, welke een verhouding van 1,37 op 1 heeft. Het beeld werd dus eigenlijk veel breder opgenomen dan dat het eigenlijk ging worden weergegeven in 4/3. Tijdens de overgang naar 16/9 hebben ze dus gewoon de originele beelden opnieuw bovengehaald en hier van de bodem een klein randje moeten afsnijden om zo tot de 16/9 aspect ratio te komen.

Wat is nu het beste aspect ratio?

Samengevat: er is algemeen geen “beste” aspect ratio. Bij elk project moeten we individueel bekijken welke aspect ratio er het beste bij past. Dit zal dus afhangen van op welke kanalen er gaat worden gepost, wat voor soort content, welke boodschap, enz…Misschien is het ideale aspect ratio voor jouw project zelfs nog niet eens uitgevonden, laten we deze samen zoeken.

Menu